coaching van docenten

6 rollen bijgewerkt.jpg

Ruim 20 jaar was ik met veel plezier docent Frans op een school voor mavo, havo, vwo en gymnasium en gaf ik les aan leerlingen uit klas 1 t/m 6. Gedurende 17 jaar was ik daarnaast docentcoach, leidde ik intervisiebijeenkomsten voor startende docenten op onze school en was ik coördinator van de begeleiding van onderwijsgevend en -ondersteunend personeel.

In die jaren heb ik geleerd dat begeleiding van zowel startende als ervaren docenten het verschil kan maken waardoor docenten zich kunnen ontwikkelen tot enthousiaste en waardevolle leraren die een school bijzonder maken.

Startende docenten

Hoe word je de leraar die je wilt zijn?

Als beginnende docent heb je vaak een beeld van hoe jij les wilt geven, hoe je met de leerlingen om wilt gaan, hoe jij wilt dat zij jou zien. Vaak blijkt het in de praktijk lastig te zijn om aan dat zelf gekozen ideaalbeeld te voldoen. Om te voorkomen dat je gefrustreerd raakt en zelfs gaat twijfelen of je nog wel leraar wilt zijn, kan ik je helpen om je eigen stijl van lesgeven te ontwikkelen. Dat is meer dan het veelgehoorde advies: je moet gewoon jezelf zijn. Leraar zijn is een vak en je wilt ontdekken hoe jouw professionele zelf eruit ziet. Dat doe je door ervaring op te doen en daarop te reflecteren; het is fijn om met een ervaren coach te kunnen sparren.

In de coaching ga ik uit van jouw sterke punten en de zes rollen van de leraar. Tijdens een intakegesprek verkennen we welke vaardigheden jij verder wilt ontwikkelen en vanuit welke overtuigingen je dat wilt doen. We spreken af hoe lang het begeleidingstraject gaat duren en wanneer we evaluatiemomenten inbouwen. Ik bezoek ook altijd een of meerdere lessen. Samen bepalen we waar ik dan op focus en we bespreken het lesbezoek uitgebreid na. De gesprekken kunnen face-to-face of (deels) online plaatsvinden.

Het doel is jouw gereedschapskist zó uit te breiden dat je effectief gedrag kunt vertonen in de vele onverwachte situaties die je tegenkomt zodat je kunt ervaren dat leraar zijn een boeiende ontdekkingstocht is die je veel voldoening geeft.

Ik kan je ook helpen je energie (weer) in balans te krijgen en te houden. We onderzoeken dan wat jou energie geeft, wat energie vreet en hoe je kunt zorgen voor rust en ontspanning. Samen maken we een plan zodat je duurzaam energiek voor de klas kunt staan.

Ervaren docenten

Als het lesgeven niet gaat zoals je wilt

Lesgeven vereist een heel complex pakket aan kennis en vaardigheden. Je wilt leerlingen op een effectieve manier laten leren, waarbij je hebt te maken met verschillen in leerstijl en motivatie. Elke groep heeft zijn eigen dynamiek. De manier waarop je de lesstof kunt aanbieden breidt zich de laatste jaren enorm uit door digitale lespakketten en het gebruik van allerlei mogelijkheden van het internet. De visie van de school waarop je werkt verandert soms en stelt andere eisen aan jouw manier van lesgeven. Ook de houding en betrokkenheid van ouders verandert en varieert enorm. Binnen al die kaders moet je als leraar je weg zien te vinden. Het is niet vreemd als je dat soms moeilijk vindt, perioden hebt dat je veel werkdruk ervaart en dus wel wat steun kunt gebruiken.

Tijdens een intakegesprek vertel je waar jij knelpunten ervaart en stel ik veel aandachtig nieuwsgierige vragen. Aan het eind van dit gesprek bepaal je wat jouw doel wordt. Samen zetten we een traject uit met evaluatiemomenten. De gesprekken kunnen face-to-face of (deels) online plaatsvinden. Naast het voeren van gesprekken kan ik via lesobservatie jou helpen je doel te bereiken en weer plezier te krijgen in het lesgeven.

Ik kan je ook helpen je energie (weer) in balans te krijgen en te houden. We onderzoeken dan wat jou energie geeft, wat energie vreet en hoe je kunt zorgen voor rust en ontspanning. Samen maken we een plan zodat je duurzaam energiek voor de klas kunt staan.

Voor schoolleiders

Kosten, baten en mogelijkheden

Gun jouw docenten een goede start op jouw school en een steun in de rug als zij dat nodig hebben. Coaching of workshops kunnen bekostigd worden uit het scholingsbudget.

Je kunt kiezen voor coaching van individuele docenten en/of groepen, zoals alle docenten die dit jaar nieuw zijn op jouw school. Ook coaching van docenten die na een periode van verzuim weer gaan integreren is een optie. Goede coaching zorgt voor docenten die zich ontwikkelen tot professionals die stevig in hun schoenen staan en leidt tot minder verzuim en uitval.

Wil je als schoolleider een professionele begeleidingsstructuur opzetten? Ik geef je advies en help je bij het implementeren van een structuur met tijd en ruimte voor professionele begeleiding. In zo’n begeleidingsstructuur zorgen goed opgeleide coaches voor ondersteuning van zowel startende als ervaren docenten, krijgt onderwijsondersteunend personeel een aan hun behoeften aangepaste vorm van begeleiding, en vormt intervisie een waardevol onderdeel waarin docenten praktijkgericht van en met elkaar leren. Het mes snijdt aan twee kanten: leraren die docentcoach worden ervaren dat als een verrijkend onderdeel van hun werk met een positieve invloed op hun lesgeven als bijvangst.

Ben je op zoek naar een workshop voor docenten, mentoren en/of leidinggevenden? Online in de vorm van een webinar of incompany verzorg ik interactieve workshops over bijvoorbeeld energie en balans, hoe je de samenwerking en energie in je team versterkt en hoe je een goed coachingsgesprek voert met een leerling. Zie mijn pagina workshops . De inhoud kunnen we in overleg nader afstemmen en op maat maken.

‘’Vera heeft mij gecoacht in mijn eerste jaar als docent. Ik heb haar leren kennen als iemand die begripvol en zonder oordeel kan luisteren en op een diplomatieke manier overtuigingen en redeneringen kan bijsturen. Op een aantal belangrijke momenten heeft ze me geholpen me bewust te worden van waar mijn problemen en sterke kanten lagen. Daar heb ik in dat cruciale eerste jaar veel aan gehad.’’

Jeroen Bouterse, docent wiskunde
Je merkt echt dat Vera er is om jou te helpen en jou ‘beter’ te maken. Ze praat met je zonder dat er een oordeel aan vast zit en dat vond ik heel plezierig. Ze luisterde ook goed naar wat ik zei en waar ik mee zat, zodat ze me gericht kon helpen.
— Marjolein van der Vlies, docent Engels
‘’Vera Daalderop is een integere en vakkundige coach. Ze straalt vertrouwen en rust uit en zij luistert echt. Een coachee voelt zich bij haar snel veilig en gezien. Haar vragen en interventies prikkelen en stimuleren denkprocessen. Kortom, een kanjer die ik iedereen gun.’’

Ad Keller, rector/bestuurder Krimpenerwaard College